Negatieve bubbel

Het is alweer even geleden maar hier ben ik weer.
Na heel wat leuke avonden met vrienden, vele WK-matchen, veel werken en tijd voor mijn lief, heb ik toch een gaatje gevonden om nog eens een leuke blogpost te schrijven.

Eerst wil ik even vertellen dat de komende maanden er 1 blogpost per maand zal zijn. Ik ben ondertussen een ander heel leuk project aan het werken, maar daarover meer info later.

Ik wil het in deze blogpost hebben over de kracht van positivisme. Met andere woorden hoe je door positief te denken uit een negatieve spiraal kunt geraken.

Zo goed als alle koppels komen wel eens in de fase waarin je het gevoel hebt dat je toch niet voor elkaar gemaakt lijkt te zijn.

  • Dagelijkse ruzies
  • Verwijten
  • Je partner werkt heel de tijd op je zenuwen
  • Je hebt het gevoel dat je alles alleen moet doen
  • Weinig tot geen affectie
  • Geen gevoel van begrip

Met andere woorden, het zit scheef. Maar hoe krijg je dat terug recht (#snapje)?
Daar wil ik in deze post mee helpen.

Ik ga even een voorbeeld geven, een situatie schetsen.
Je hebt het gevoel dat je man amper iets doet in huis, je staat er elke dag alleen voor en het huishouden draait enkel op jouw rug. Jouw man heeft het gevoel dat wat hij ook doet, het nooit voldoende is en krijgt enkel gezaag naar zijn hoofd. Jullie praten met elkaar maar toch komt er geen verandering. Wat jullie ook doen of afspreken om verandering te brengen, het blijft hetzelfde. Het negatieve is het enige dat aanwezig blijft.

Ik noem dit de negatieve bubbel. Het enige dat jullie nog omringt zij negatieve gedachten, situaties, … en eigenlijk kan je zelfs niets meer positief over je partner vertellen.

Toch is er een manier om hieruit te geraken, het vraagt enkel een beetje extra moeite.

Je zal de komende dagen, weken de acteur/actrice in jezelf moeten bovenhalen. Ook al zijn de dingen heel slecht op dit moment, je gaat moeten doen alsof alles positief is. Draai de knop om en laat alles wat slecht is los en benader enkel de positieve dingen:

  • Geef elkaar terug complimenten
  • Bedank je partner voor de kleinste, stomme dingen die hij/zij gedaan heeft.
  • Verras je partner met iets leuks, spontaan.

Wat je ook doet, zegt of deelt: Het mag enkel positief zijn.
Laat eender welke vorm van negativiteit achterwege, post geen zielige quotes, dit zorgt enkel maar voor zelfmedelijden. Het is zelfs het allerbeste om sociale media even links te laten liggen en 100% te focussen op je relatie.
Hoe je het ook draait of keert, sociale media is al niet gezond voor een relatie! Laat staan als je relatie op zich ongezond is. Andere mensen hebben er niets mee te maken! Jij en jouw partner, daar draait het om.

Door terug positieve dingen toe te laten (zelfs als deze in het begin wat geforceerd zijn) zal de negatieve bubbel heel snel kapot springen en ga je merken dat er terug plezier ontstaat in je relatie. Positieve gedachten, trekken positieve acties aan.

En om het kort en krachtig op mijn manier te zeggen: Stop met op elkaar te zagen, want je komt er geen stap mee verder! De goede dingen herontdekken in elkaar en het positieve toelaten.

Hier kort nog 8 gouden tips om je relatie te redden:

Voor een goede relatie heb je twee mensen nodig. Eén ongelukkige partner zorgt al voor problemen voor beide partners. Pas onderstaande tips toe om direct verbeteringen door te voeren binnen jouw relatie.

Tip #1: Stop met verwijten en begin met het opbouwen

Binnen een verstoorde relatie zijn er wederzijds veel verwijten te maken. Partners die willen werken aan hun relatie moeten hier mee stoppen. Het is goed om te uiten wat je tegenstaat, maar doe dit niet in een boze (negatieve) bui. Het is beter om af te wachten tot een moment dat er geen wrijving onderling meer is. Geef op een niet verwijtende manier aan waar je mee zit. Stoppen met het maken van verwijten is de eerste stap om een negatieve spiraal binnen jullie relatie te doorbreken. Er is nog een lange weg te gaan, maar de eerste stap is gezet.

 

Tip #2: Zoek naar de oorsprong van de problemen

Er zijn waarschijnlijk meer oorzaken voor jullie problemen, maar probeer te achterhalen wat de basis van het probleem is. Wanneer en waardoor is het ontstaan? De problemen zijn vaak een optelsom van meerdere complicaties, maar mogelijk is er één echte pijnpunt te noemen. Dit kan zijn de ergernis over de lakse houding van een van de twee, maar het kan ook komen door bijvoorbeeld slechte of te weinig seks. Indien het je lukt om de vermoedelijke oorsprong van de problemen te ontdekken, zal het ook eenvoudiger worden om er iets aan te doen.

 

Tip #3: Sta ook open voor je eigen fouten en negatieve houding

De problemen benoemen bij de partner is uiteraard niet moeilijk. De volgende stap is om je eigen minpunten onder ogen te zien en er iets aan te doen. De mate van verwijtbaarheid voor de problemen binnen de relatie kan verschillen, maar beide dragen actief bij aan de problemen. Zet voor jezelf eens op papier waar jij steken laat vallen. Vraag in een doe gesprek aan je partner wat jij fout doet. Dit kan de onderlinge verhoudingen al ontspannen. Weet je jouw minpunten? Dan is het aan jou om eraan te werken.

 

Tip #4: Heel veel gesprekken

Er zullen heel veel gesprekken gevoerd moeten worden om alleen al voortgang te kunnen boeken. Neem hiervoor tijd. Verwacht niet dat een paar gesprekken voldoende zijn om weer dichter bij elkaar te komen. Het beste is om dagelijks of in ieder geval meerdere keren in de week tijd in te plannen voor diepgaande gesprekken. Bespreek ook de voortgang die jullie al geboekt hebben. Probeer aan de hand van gebeurtenissen van die dag te analyseren wat er eventueel mis is gegaan en hoe jullie dat in de toekomst kunnen voorkomen.

 

Tip # 5: Benoem elkaars sterkste punten

Bij elkaar goodwill kweken kan geen kwaad. Waarschijnlijk uiten jullie vaak kritiek op elkaar. Complimentjes hoef je ook niet te verwachten binnen een ontwrichte relatie. Probeer eens om sterke punten van je partner op te schrijven. Maak er een lijstje van en ga het met elkaar bespreken. Het is wel een keer fijn om te horen wat jouw partner aan jou waardeert. Het gaat vooral om de sterke punten binnen het karakter. Als sterk punt eieren bakken of de was ophangen, ja daar wordt natuurlijk niemand blij van.

 

Tip # 6: Ga terug naar het begin

Het is goed om weer te voelen wat jullie in het verleden ook voor elkaar gevoeld hebben. Ga eens met z’n beide terug naar de basis om te zien dat jullie ook goede tijden beleefd hebben. Dit kan zijn foto’s van betere tijden, maar een andere leuke manier is om met z’n tweeën op vakantie te gaan naar de bestemming waar jullie eerste reis ook heen ging. Zelfs herinneringen ophalen kan al zeer effectief zijn. Het gaat erom dat jullie niet alleen maar negatief denken over jullie relatie. Het gezamenlijke doel moet zijn om samen weer gelukkig te worden. Hiervoor is het noodzakelijk om even weer te beseffen hoe het is om weer plezier te hebben binnen een relatie.

huwelijksreis

 

Tip # 7: Ga samen dingen ondernemen

Partners die langs elkaar heen leven, kunnen stappen maken door meer samen te ondernemen. Ga bijvoorbeeld samen een cursus doen of doe samen iets in het huis (living herinrichten bv). Er moet weer iets gemeenschappelijks opgebouwd worden. Er moet weer een “WIJ” gevoel gecreëerd worden. Dit geeft namelijk een verbondenheid. Jullie moeten weer meer overeenkomsten krijgen dan alleen maar twee mensen die onder hetzelfde dak wonen.

 

Tip # 8: Geef elkaar juist meer ruimte

Er kunnen ook juist relatieproblemen bestaan omdat jullie teveel op elkaars lip zitten. In dat geval moet je niet samen dingen gaan ondernemen, maar juist zelf naar ontspanning zoeken. Altijd iets samen doen kan juist beklemmend en verstikkend werken. Geef het bij jouw partner aan dat je meer zelf wilt ondernemen. Elkaar ruimte geven is iets anders dan elkaar ontlopen. In dat geval moeten er andere maatregelen getroffen worden om de relatie weer gezond te maken.

De tips gaan alleen werken bij volledige medewerking van beide partners. Indien je partner niet mee wil werken aan het verbeteren van de relatie, wordt het probleem door hem/haar onderschat, of je partner heeft de relatie al opgegeven.

Zo, wees lief voor elkaar maar ook zeker voor jezelf! Denk en doe positief en de rest volgt vanzelf.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *